Na jednání zastupitelstva města Brna dne 5. září byly schváleny dokumenty, které definují koncern tvořený městem Brnem a 9 společnostmi, kterých je město Brno jediným akcionářem. Jedná se o společnosti Dopravní podnik města Brna, a.s., Teplárny Brno, a.s., SAKO Brno, a.s., Veletrhy Brno, a.s., Brněnské komunikace, a.s., Technické sítě Brno, a.s., Lesy města Brna, a.s., STAREZ - SPORT, a.s., Pohřební a hřbitovní služby města Brna, a.s. V souvislosti se schválením těchto dokumentů se v médiích vyskytly různé zavádějící informace, které vyplývají zřejmě z toho, že se jedná o poměrně složitou věc, abych celou věc uvedl na pravou míru.
V prvé řadě považuji za nutné říci, že město se svými společnostmi koncern tvoří ze zákona, tedy bez toho, aniž by k tomu bylo zapotřebí nějakého rozhodnutí. Takže koncern existoval již před rozhodnutím zastupitelstva. Schválená dokumentace pouze vyjasňuje a upravuje vztahy v koncernu, tedy mezi městem Brnem a jednotlivými společnostmi a mezi společnostmi navzájem.
Na začátku volebního období přišlo Hnutí ANO 2011 s tím, že by chtělo realizovat bod svého volebního programu, kterým bylo vytvoření holdingu. Tento holding měl spočívat v tom, že by se vytvořila nová městská společnost, do které by město vložilo všechny akcie svých společností, navíc požadovalo, aby jak orgány této holdingové společnosti, tak i orgány jednotlivých společností byly tvořeny výhradně tzv. odborníky, tedy lidmi nikým nevolenými, lidmi bez jakékoliv politické odpovědnosti. S tímto jsme od samého počátku naprosto zásadně nesouhlasili, neboť by to fakticky znamenalo vyvedení těchto společností, které představují majetek v hodnotě mnoha miliard korun, a rozhodování o nich, z rozhodovací pravomoci orgánů města Brna a převedení rozhodovacích pravomocí do rukou lidí, kteří nemají žádnou zodpovědnost vůči městu Brnu a jeho občanům. Tento náš postoj jsme také vždy na všech setkáních s koaličními partnery zcela jasně a otevřeně deklarovali, a to včetně důvodů, které nás k tomuto postoji vedou. V současnosti, kdy přichází nabídky na koupi některých společností, se ukazuje, že tento postoj byl zcela správný, neboť o prodeji těchto miliardových hodnot nemohou rozhodnout najatí manažeři bez jakékoliv odpovědnosti vůči občanům, ale jen a pouze zastupitelé města Brna.
Na deklaraci koncernu a úpravě základních parametrů jeho fungování jsme se dohodli již s bývalým radním za ANO, s panem Tomášem Kratochvílem, a to na podzim roku 2015. Následně si však Hnutí ANO započalo řešit svoje vnitřní problémy a pana radního odvolalo. Takže práce započaly znovu od začátku. Což znamenalo opětovné vysvětlování našeho postoje odmítajícího vzniku holdingové struktury, důvodů pro její nevhodnost a výrazných rizik z toho plynoucích. Toto se nám nakonec díky trpělivému vysvětlování, zpracovaným odborným analýzám a tvrdému postoji podařilo, a úprava koncernu je v podstatě taková, jak jsme se na ní dohodli již na podzim 2015 s panem tehdejším radním Kratochvílem. Považuji za nutné zdůraznit, že toto je výsledkem stovek hodin vysoce odborné práce našich vyjednavačů a expertů, kterou pro nás bez nároku na jakoukoli odměnu vykonali.
Výsledek je ten, že jsme zabránili vzniku holdingové struktury, která by znamenala výrazná rizika pro město Brno a naopak oproti původním požadavkům Hnutí ANO, se posílil vliv orgánů města Brna na fungování městských a na kontrolu jejich hospodaření, tak aby městské společnosti sloužili městu Brno a jeho občanům.
Dle diskusí napříč politickým spektrem je zřejmě, že výsledná podoba tedy pouze zpřesňuje postavení a jednotlivé činnosti firem v de jure stejném právním postavení a přináší více možností pro prosazování z pozice vlastníka.
K tomuto jsme se ostatně zavázali již v koaliční smlouvě, která byla schválena městským výborem KDU-ČSL i Klubem našich zastupitelů.
Zdař Bůh!
Petr Hladík