KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Lidovci nechtějí holding, ale prosazují koncernové řízení firem, zrušení představenstev a řízení m
Zpět

Lidovci nechtějí holding, ale prosazují koncernové řízení firem, zrušení představenstev a řízení managementem pod dohledem správních rad.

Přidáno 28. 4. 2016
Brzdí KDU-ČSL efektivizaci řízení firem?
 
Zcela prokazatelně nebrzdí. Hnutí ANO do října 2015 prosazovalo holding, poté se na 5
 
měsíců odmlčelo a předložilo nedopracovaný a neprojednaný návrh koncernového řízení.
 
Hnutí ANO nepostupuje v této své stěžejní programové prioritě profesionálně a ani průběžně.
 
KDU-ČSL je připravena se podílet na zlepšování řízení, iniciovat další jednání, chceme znát
 
odpovědi na všechna potenciální rizika. Pokud se někdo s partnerem snaží dohodnout silovým
 
způsobem, je logické, že je to pro nás nepřijatelné.
 

Proč Vaše strana nesouhlasila s vytvořením holdingu městských firem?
 
V současné době jsou městské firmy vlastněny přímo městem a valnou hromadu tvoří rada
 
města Brna. Hnutí ANO chtělo založit novou firmu, kterou by vlastnilo město, a zároveň by
 
do této firmy byly vyvedeny akcie všech ostatních městských firem. Tento model by umožnil
 
neprůhledné řízení, riziko vyvádění financí mimo firmy či hrozbu privatizace městských
 
firem bez jakéhokoliv vlivu města. Zároveň byl tento model postaven na jednom super
 
managementu, který zvládne problematiku dopravy, lesů, odpadů, teplárenství, správy
 
majetku, sportu, komunikací, IT či pohřebnictví. Uvědomme si, kým by asi tak navrhované
 
„profesionální vedení firem“ bylo obsazeno. Centralizace je princip, který odmítáme, naopak
 
podporujeme širší spektrum menších podniků či entit, které mohou být mnohem pružnější.
 
Tady musíme říci s veškerou rozhodností, že nepřipustíme žádný model, který by byť jen
 
umožnil rozkradení městského majetku v hodnotě desítek miliard korun.
 

Proč nechce KDU-ČSL profesionalizaci?
 
Protože v současné době městské firmy profesionálním managementem řízeny už jsou.
 
Neříkáme, že není co zlepšovat, jako například koordinaci liniových staveb či efektizovat
 
některé činnosti. Na druhou stranu se nedomníváme, že by byly městské firmy řízeny špatně.
 
Úspory se určitě dají nalézt, ale těžko to bude v takových objemech, o kterých mluví hnutí
 
ANO. Nejde totiž pouze o cenu, ale také o kvalitu a životnost dodávaných prací či materiálů.
 
Naši zástupci ve společnostech již navrhli řadu projektů a opatření pro zvýšení
 
transparentnosti a efektivity.
 

Co tedy navrhuje KDU-ČSL?
 
KDU přišla s návrhem nahradit představenstva a dozorčí rady tzv. správními radami, které by
 
měly za úkol kontrolovat profesionální management a dohlížet, aby firmy konaly v zájmu
 
obyvatel města. Za těchto jasně definovaných okolností jsme připraveni snížit počet politicky
 
zaangažovaných politických reprezentantů na minimum. Toto opatření lze však udělat jen
 
v takovém modelu, který neoslabí vliv města na jeho firmy.  Nemáme taky problém
 
s koncernovým řízením městských firem.
 
V čem spočívá hlavní rozdíl mezi holdingem a koncernem?
 
Především v právním uspořádání. Souhlasíme s principem koncernového řízení. Nemůže tedy
 
dojít k privatizaci, machinacím či netransparentnímu jednání v porovnání s holdingem.
 
V koncernovém řízení má vše pod kontrolou veřejnost. Tento model nebere firmy
 
z vlastnictví města, ale současně umožňuje jejich centrální koordinaci, pokud se ukáže, že je
 
v konkrétních situacích prospěšná. Tato koordinace se provádí pomocí centrálních
 
koncernových pokynů. Koordinaci by měl na starosti Koncernový výbor.
 

Proč je důležité, aby město vlastnilo firmy a zároveň aby nad nimi byl dohled?
 
Město používá společnosti jako prostředek pro zajištění služeb občanům. Prostřednictvím
 
městských firem se zajišťuje svoz odpadů, MHD, veřejné osvětlení, vytápění domácností,
 
vodovodní a kanalizační systém, provoz sportovišť či opravy chodníků a komunikací. Město a
 
politická reprezentace tak realizuje svůj program z velké části právě skrze činnosti firem.
 
Volení zástupci města mají zodpovědnost vůči obyvatelům, a aby mohli plnit volební
 
program, musí k tomu mít i potřebnou pravomoc. Pravomoc ovlivnit kvalitu, rozsah a cenu
 
služeb pro obyvatele (cenu za teplo, vodu, svoz odpadů, šalinkartu, parkovné, vstupné na
 
sportoviště, atd.).
 
Zdroj: www.kduprobrno.cz
 
19. dubna 2016